KANUN TARIM
KANUNU
Kanun No. 5488
Kabul Tarihi : 18/4/2006
Amaç
MADDE 1 –
Bu Kanunun amacı; tarım sektörünün ve kırsal alanın, kalkınma plân ve
stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için gerekli
politikaların tespit edilmesi ve düzenlemelerin yapılmasıdır.
Kapsam
MADDE 2 –
Bu Kanun, tarım politikalarının amaç, kapsam ve konularının belirlenmesi;
tarımsal destekleme politikalarının amaç ve ilkeleriyle temel destekleme
programlarının tanımlanması; bu programların yürütülmesine ilişkin piyasa
düzenlemeleri, finansman ve idarî yapılanmanın tespit edilmesi; tarım
sektöründe uygulanacak öncelikli araştırma ve geliştirme programlarıyla
ilgili kanunî ve idarî düzenlemelerin yapılması ve tüm bunlarla ilgili
uygulama usûl ve esaslarını kapsar.
Tanımlar
MADDE 3 –
Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri
Bakanlığını,
b) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
c) Kurul: Tarımsal Destekleme ve Yönlendirme
Kurulunu,
ç) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı
veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresi tarımsal üretim yapan
gerçek ve tüzel kişileri,
d) Çiftçi kayıt sistemi: Bakanlık tarafından oluşturulan
çiftçilerin kayıt altına alındığı tarımsal veri
tabanını,
e) Çiftlik muhasebe veri ağı: Tarımsal işletmelerin gelirlerine ve
faaliyetlerine ilişkin muhasebe verilerinin toplanması ve veri ağı
kurulmasını,
f) Doğrudan gelir desteği: Ürün ve girdi fiyatlarını doğrudan
etkilemeden, üreticilere yapılan gelir
transferlerini,
g) Entegre idare ve kontrol sistemi: Arazi parsel tanımlama, çiftçi
kayıt, hayvan kimlik, kontrol ve veri tabanından oluşan, tarıma verilen
desteklerin kontrol edilmesini ve kayıt altına alınmasını sağlayan
sistemi,
ğ) Özel sektör: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kamu kurum ve
kuruluşları dışındaki gerçek ve tüzel
kişileri,
h) Sözleşmeli üretim: Üretici ve yetiştiriciler ile diğer gerçek ve
tüzel kişilerin karşılıklı menfaat esaslarına dayalı yazılı akitlerle
yürütülen tarımsal üretim şeklini,
ı) Tarım: Doğal kaynakları uygun girdilerle birlikte kullanarak
yapılan her türlü üretim, yetiştirme, işleme ve pazarlama
faaliyetlerini,
i) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak; bitkisel
ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet
yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme, depolama,
muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan
işletmeyi,
j) Tarımsal üretim: Toprak, su ve biyolojik kaynaklar ile birlikte
tarımsal girdiler kullanılarak yapılan bitkisel, hayvansal, su ürünleri,
mikroorganizma ve enerji üretimini,
k) Ürün: Bitkisel, hayvansal ve su ürünleri alanında elde edilen
her türlü işlenmemiş ham ürünler ile bunların birinci derece işlenmesi ile
elde edilmiş ürünleri,
l) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren
kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar ile gönüllü
kuruluşları,
m) Tarım havzaları: Tarımsal faaliyet için, bir veya birkaç il
sınırı veya bölge sınırları içinde aynı ekolojik şartları taşıyan ve
birbirinin devamı niteliğindeki tarım alanlarını,
ifade eder.
Tarım politikalarının amaçları
MADDE 4 –
Tarım politikalarının amaçları; tarımsal üretimin iç ve dış talebe uygun
bir şekilde geliştirilmesi, doğal ve biyolojik kaynakların korunması ve
geliştirilmesi, verimliliğin artırılması, gıda güvencesi ve güvenliğinin
güçlendirilmesi, üretici örgütlerinin geliştirilmesi, tarımsal piyasaların
güçlendirilmesi, kırsal kalkınmanın sağlanması suretiyle tarım
sektöründeki refah düzeyini yükseltmektir.
Tarım politikalarının ilkeleri
MADDE 5 –
Tarım politikalarının ilkeleri şunlardır:
a) Tarımsal üretim ve kalkınmada bütüncül
yaklaşım.
b) Uluslararası taahhütlere uyum.
c) Piyasa mekanizmalarını bozmayacak destekleme araçlarının
kullanımı.
ç) Örgütlülük ve kurumsallaşma.
d) Özel sektörün rolünün artırılması.
e) Sürdürülebilirlik, insan sağlığı ve çevreye
duyarlılık.
f) Yerinden yönetim.
g) Katılımcılık.
ğ) Şeffaflık ve bilgilendirmek.
Tarım politikalarının öncelikleri
MADDE 6 –
Tarım politikalarının öncelikleri şunlardır:
a) Tarımsal üretimde verimlilik, ürün çeşitliliği, kalite ve
rekabet gücünün yükseltilmesi.
b) Yeterli ve güvenilir gıda arzının
sağlanması.
c) Tarımsal işletmelerin altyapılarının
geliştirilmesi.
ç) Tarımsal faaliyetlerde bilgi ve uygun teknolojilerin
kullanımının yaygınlaştırılması.
d) Tarımsal girdi ve ürün piyasalarının geliştirilmesi ve
üretim-pazar entegrasyonunun sağlanması.
e) Tarımsal üretimin tarım-sanayi entegrasyonunu sağlayacak şekilde
yönlendirilmesi.
f) Tarım sektörünün kredi ve finansman ihtiyacının karşılanmasına
ilişkin düzenlemeler yapılması.
g) Destekleme ve yönlendirme tedbirlerinin
alınması.
ğ) Doğal afetler ve hayvan hastalıklarına karşı risk yönetimi
mekanizmalarının geliştirilmesi.
h) Kırsal hayatın sosyo-ekonomik açıdan
geliştirilmesi.
ı) Üretici örgütlenmesinin geliştirilmesi.
i) Tarım bilgi sistemlerinin kurulması ve
kullanılması.
j) Toplulaştırma, arazi kullanım plânının yapılması ve ekonomik
büyüklükteki tarım işletmelerinin oluşturulması.
k) Toprak ve su kaynaklarının geliştirilmesi ve rasyonel
kullanımı.
l) Avrupa Birliğine uyum sürecindeki gelişmelerden doğacak
ihtiyaçları karşılayabilecek şekilde ortak piyasa düzenlerinin öngördüğü,
idarî ve hukukî düzenlemelerin yapılması.
Yetki
MADDE 7 –
Tarım sektörü ile ilgili politikaların tespit edilmesi, plânlanması ve
koordinasyonu ile ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılarak
uygulanmasında Bakanlık yetkilidir.
Tarımsal araştırma
MADDE 8 –
Bakanlık, tarım sektörünün ihtiyaç duyduğu tarımsal bilgi ve
teknolojilerin yurt içinde geliştirilmesi, bu bilgi ve teknolojilerin yurt
dışından transfer edilerek denenmesi ve adaptasyonu ile yayımını sağlamak
için, kamu ve özel sektörün tarımsal araştırma faaliyetlerini verimli ve
etkin kılacak tedbirleri alır. Araştırma çalışmalarında görevli uzmanların
yetiştirilmesi ve araştırma altyapısının geliştirilmesini sağlayacak
düzenlemeler yapar. Araştırma faaliyetlerinde başta üniversiteler olmak
üzere ilgili tüm kurum, kuruluşlar ve işletmeler ile işbirliğini
güçlendirecek tedbirler alır.
Çiftçi eğitimi, yayım ve danışmanlık hizmetleri
MADDE 9 –
Bakanlık; tarım, çiftçi eğitimi ve yayım faaliyetlerinde, sivil toplum
örgütleri, özel sektör kuruluşları ve serbest danışmanların görev almasını
sağlamak için gerekli düzenlemeler yapar, bu kuruluş ve kişileri teşvik
eder, çalışma esaslarını belirler ve denetler.
Çiftçi eğitimi, özel yayım ve danışmanlık hizmetleri çalışma esas
ve usûlleri ile ilgili diğer şartlar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir.
Biyolojik çeşitlilik, genetik kaynakların korunması ve biyogüvenliğin sağlanması
MADDE 10 –
Bakanlık, biyolojik çeşitliliğin, genetik kaynakların ve ekosistemlerin
korunması ve geliştirilmesine ilişkin araştırmalar yapar veya yaptırır.
Biyoteknolojik yollarla ve/veya çeşitli ıslah
metotları kullanılarak elde edilen ürünlerin fikrî mülkiyet hakları
kapsamında korunması, kaydı, tescili, üretimi, tüketimi, gıda olarak
kullanımı, ihracatı ve ithalatı hakkında ilgili kurum ve kuruluşların
görüşü alınmak suretiyle gerekli düzenlemeleri
yapar.
Ürün konseyleri
MADDE 11 –
Bu Kanunda belirlenen ulusal tarım politikaları çerçevesinde çalışmalar
yapmak üzere ürün bazında üreticiler, tüccarlar, sanayiciler ve/veya
bunların oluşturdukları birlikler ile kamu ve araştırma kurumları, meslek
odaları ve dernekler bir araya gelerek tüzel kişiliği haiz ürün konseyleri
kurabilirler.
Ürün bazında tek bir ürün konseyi kurulabilir. Bu konseyler ürünle
ilgili kararlarını Kurulun istediği her defada, Kurul istemese bile yılda
bir kez Kurula rapor halinde sunarlar.
Ürün konseyleri kurulması, işleyişi, yönetimi, görevleri ve
denetimine ilişkin hükümler ile bu konseylerin çalışma usûl ve esasları,
gelirleri ve sair hususlar her bir ürün konseyi için çıkarılacak
yönetmelikle düzenlenir.
Üretici örgütleri
MADDE 12 –
Üretici ve yetiştiricilerin çeşitli kanunlara dayanarak kurdukları
tarımsal amaçlı kooperatif ve birliklerin faaliyetlerinin tarım
politikaları doğrultusunda desteklenmesini ve yönlendirilmesini, ilgili
bakanlık ve kuruluşlarla işbirliği içinde yapmaya Bakanlık
yetkilidir.
Sözleşmeli üretim
MADDE 13 –
Bakanlık, tarım sektöründe sözleşmeli üretimin geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılması için gerekli düzenlemeleri yapar. Sözleşmeli üretimi
özendirmek üzere üreticilere, bu Kanunla belirtilen desteklerin
verilmesinde öncelik tanınır.
Tarım havzaları
MADDE 14 – Tarımsal
üretimin kendi ekolojisine uygun alanlarda yoğunlaşması, desteklenmesi,
örgütlenmesi, ihtisaslaşması ve entegre bir şekilde yürütülmesi için tarım
havzaları, Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir. Bu
havzaların faaliyet ve işleyişi ile ilgili esas ve usûllerin
düzenlenmesine ilişkin yönetmelik, Bakanlık tarafından yürürlüğe
konulur.
Kırsal kalkınma
MADDE 15 –
Bakanlık, kırsal alanlarda tarım ve tarım dışı istihdamın
geliştirilmesi, gelirlerin artırılması ve farklılaştırılması, kadın
ve genç nüfusun eğitim ve girişimcilik düzeyinin yükseltilmesine yönelik
tedbirleri alır. Kırsal kalkınma program, proje ve faaliyetlerine ilişkin
düzenlemeleri yapar ve kamu kuruluşları arasında koordinasyonu
sağlar.
Kırsal kalkınma program, proje ve faaliyetlerinde; katılımcılık,
tabandan yukarı yaklaşım, yerel kapasitenin geliştirilmesi ve
kurumsallaşması temel ilkelerdir.
Tarımsal Destekleme ve Yönlendirme Kurulu
MADDE 16 –
Bu Kanunun 17 nci maddesi ile verilen görevleri
yerine getirmek üzere Tarımsal Destekleme ve Yönlendirme Kurulu
kurulmuştur.
Kurul üyeleri; Tarım ve Köyişleri Bakanının başkanlığında, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Dış Ticaret Müsteşarlığı
müsteşarları ile Bakan onayı ile belirlenecek Bakanlık genel müdüründen
oluşur. Kurul, Bakanın bulunmadığı durumlarda, Bakanlık müsteşarının
başkanlığında toplanır.
Kurul, yılda en az iki kez toplanır. Toplantılardan birinin, yıllık
bütçe kanunu tasarısının hazırlanma döneminde, diğerinin ise bütçe
kesinleştikten sonra yapılması esastır. Ayrıca Kurul, Tarım ve Köyişleri Bakanının daveti üzerine de toplanabilir.
Kurul, yıl içerisindeki uygulamalarla ilgili olarak danışma, izleme ve
değerlendirmelerde bulunmak ve uygulamaya dönük tedbirler almak üzere,
kamu kuruluşları, ilgili meslek kuruluşları, sivil toplum örgütleri ve
özel sektör kuruluşları temsilcilerinden oluşan "Teknik Komiteler"
kurar.
Kurul, üye tam sayısının en az üçte ikisinin katılımı ile toplanır.
Kararlar çoğunlukla alınır. Oyların eşit olması durumunda başkanın oyu
ağırlıklıdır.
Kurul görev alanı ile ilgili her türlü belge ve bilgiyi kamu, sivil
toplum örgütleri ve özel sektör kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden
isteyebilir. İstenen bilgiler tam ve doğru olarak, talep edilen süre
içerisinde Kurula verilir.
Kurul ve teknik komitelerin
sekretarya hizmetleri, Bakan onayı ile
belirlenecek Bakanlık birimi tarafından
yürütülür.
Kurulun görevleri
MADDE 17 –
Kurulun görevleri şunlardır:
a) Her yıl destekleme programlarının esaslarını ve araçlarını
tespit ederek, bunların bütçe ödenek ihtiyaçlarını belirlemek, ilgili
kuruluşlara teklif etmek.
b) Değişen ulusal ve uluslararası koşullara göre destekleme
programlarında yapılacak düzenlemeleri belirlemek.
c) Desteklerle ilgili gerekli mevzuat düzenlemelerini izlemek ve
değerlendirmek.
ç) Kamu kurum ve kuruluşlarınca uygulanan destekleme programlarında
kuruluşlar arası koordinasyonu sağlamak.
Tarımsal desteklemelerin amacı ve
ilkeleri
MADDE 18 –
Tarımsal desteklemelerin amacı; tarım sektörünün öncelikli problemlerinin
çözümüne katkıda bulunmak, uygulanan politikaların etkinliğini artırmak,
sektörün bu politikalara uyumunu kolaylaştırmaktır. Tarımsal destekleme
politikaları, ekonomik ve sosyal etkinlik ve verimlilik koşullarını
sağlayacak programlarla uygulanır. Ödemeler bütçe imkânları çerçevesinde
ve programların niteliğine bağlı olarak, gerekli denetim ve kontrollerin
tamamlanmasından sonra ödenir.
Tarımsal destekleme
programlarının belirlenmesinde, aşağıdaki ilke ve stratejiler
dikkate alınır:
a) Tarım politikalarının amaçlarına ulaşılmasına katkıda
bulunması.
b) Avrupa Birliği mevzuatı ve uluslararası taahhütler ile uyumlu
olması.
c) Üreticilerin piyasa koşullarında faaliyetlerini
yürütmesi.
ç) Kullanılacak kaynağın, adil ve etkin bir şekilde üreticilere
yansımasını sağlayacak yapıda olması.
d) Tarımın alt sektörlerinde dengeli bir dağılım
göstermesi.
Tarımsal destekleme araçları
MADDE 19 –
Tarımsal destekleme araçları şunlardır:
a) Doğrudan gelir desteği: Üreticilere, tarımsal üretim amacıyla
işledikleri araziler için Kurulun teklifi üzerine, Bakanlar Kurulu
tarafından belirlenen birim ödeme miktarı üzerinden, doğrudan ödeme
yapılır. Ödeme miktarları, üreticilerin tarım politikaları amaçları ve
çevre koruma koşullarına uyumunu kolaylaştırmak üzere farklı düzeylerde
belirlenebilir. Doğrudan gelir desteği ödemelerine ilişkin esas ve
usûller, bu Kanunun temel yapısıyla çelişmeyecek şekilde, her yıl Kurulun
tavsiyesi ile Bakanlık tarafından çıkarılacak uygulama tebliğleri ile belirlenir. Uygulama
tebliğleri, ilgili yılın ilk iki ayı içerisinde yayımlanır.
Bakanlık, gerektiğinde ek tebliğler çıkarabilir.
b) Fark ödemesi: Çiftçilere üretim maliyetleri ile iç ve dış
fiyatlar dikkate alınarak fark ödemesi desteği verilir. Fark ödemesi
desteği öncelikle arz açığı olan ürünleri kapsar. Her yıl, fark ödemesi
kapsamına alınacak ürünler ile ödeme miktarları Kurul tarafından
belirlenir. Fark ödemesinden yararlanacak çiftçilerden üretim faaliyeti ve
ürünlerin satışına ilişkin belgeler istenebilir.
c) Telafi edici ödemeler: Üreticilerin arz fazlası olan ürünlerin
üretiminden vazgeçerek alternatif ürünlere yönelmeleri teşvik edilir.
Üreticilere, arazilerinde alternatif ürünleri yetiştirmelerinden dolayı
karşılaşabilecekleri gelir kayıplarını önlemek üzere telafi edici ödeme
yapılır. Her bir üretici için yapılacak ödeme miktarı, üreticinin
alternatif ürünlerin üretimine ayırdığı arazi
miktarı ile birim ödeme miktarının çarpımı suretiyle hesaplanır.
Üreticilerin bir araya gelerek, alternatif ürünlerin işlenmesi ve
pazarlanması için yapacakları yatırımların finansmanı için ek ödemeler
yapılabilir. Telafi edici ödemelerin ürün kapsamı, ürünler bazında birim
ödeme miktarları, ödeme süreleri ve ek ödeme miktarları her yıl Kurulun
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından
belirlenir.
ç) Hayvancılık destekleri: Hayvancılık faaliyetlerinde ırk ıslahı,
kaba yem üretiminin artırılması, verimliliğin artırılması, işletmelerin
ihtisaslaşması, işletmelerde hijyen şartlarının sağlanması, hayvan sağlığı
ve refahı, hayvan kimlik sisteminin teşviki, hayvansal ürünlerin işlenmesi
ve pazarlanması ile bunlarla ilgili kontrol, takip ve standartların
iyileştirilmesi ve su ürünlerinin desteklenmesi amacıyla destekleme
tedbirleri alınır. Hayvancılık desteklemelerinde, bölge ve iller bazında
farklı destekler uygulamaya ve ödeme miktarlarını belirlemeye, Kurulun
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.
d) Tarım sigortası ödemeleri: Üreticilerin, üretim materyallerini
ve ürünlerini sigorta ettirmelerini teşvik etmek üzere, sigorta prim
bedellerinin bir kısmı Devlet tarafından karşılanır. Tarım sigortasından
yararlanacak ürünler ile teminat altına alınacak riskler Bakanlığın
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.
e) Kırsal kalkınma destekleri: Kırsal gelirlerin artırılması ve
çeşitlendirilmesi, kırsal altyapı, toplulaştırma, tarla içi geliştirme
hizmetleri ve sosyal yapının güçlendirilmesi ile doğal kaynakların
korunması ve geliştirilmesi amacıyla, kırsal toplum kesimlerinin birlikte
veya ferdî olarak yürütecekleri yatırım projelerinin maliyetinin bir
kısmı, masraf paylaşma esasına göre, Devlet tarafından karşılanır. Kırsal
kalkınma destekleri uygulaması Bakanlık tarafından yapılır. Kırsal
yatırımların desteklenmesinde, köy ve diğer kırsal alanda yaşayan topluma
istihdam sağlayıcı tarımsal ve tarım dışı ekonomik yatırımlara öncelik
tanınır. Kırsal kalkınma destekleri çerçevesinde desteklenecek projeli
yatırımlarda; hedef kitle ve yerel paydaşların katılımı, tabandan yukarı
yaklaşım, sürdürülebilirlik, uygun teknolojilerin kullanılması ve modern
işletmecilik sistemlerinin yaygınlaştırılması ilkelerine uyulması esastır.
Desteklenecek yatırım projelerinin konuları, desteklemelerin proje türleri
bazında hangi oranlarda yapılacağı ve uygulamaya dönük diğer hususlar,
Kurulun teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından
belirlenir.
f) Çevre amaçlı tarım arazilerini koruma programı destekleri:
Erozyon ve olumsuz çevresel etkilere maruz kalan tarım arazilerinde,
işlemeli tarım yapan üreticilerin, arazilerini doğal bitki örtüleri,
çayır, mera, organik tarım ve ağaçlandırma için kullanmalarını teşvik
etmek üzere, kendilerine belirli bir süreyi kapsayacak şekilde, çevre
amaçlı tarım arazilerini koruma programı destekleri sağlanır. Ödemeler,
Bakanlık ile üreticiler arasında akdedilecek sözleşmelere dayalı olarak ve
birim arazi üzerinden yapılır. Her bir üretici için yapılacak çevre amaçlı
tarım arazilerini koruma programı destekleri ödemesi, üreticilerin bu
program için tahsis edecekleri arazi miktarı ile birim ödeme miktarının
çarpımı ile hesaplanır. Üreticilerin, bu araziler üzerinde ayrıca çevre
koruma tedbirleri almaları da istenir. Çevre amaçlı tarım arazilerini
koruma programı destekleri ödemelerinin hangi arazilerde uygulanacağı,
sözleşmelerin kapsamı, ödemelerin süresi ve ödeme miktarları Kurulun
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından
belirlenir.
g) Diğer destekleme ödemeleri: Araştırma, geliştirme ve tarımsal
yayım desteği, pazarlama teşvikleri, özel depolama yardımı, kalite
desteği, piyasa düzenlemeleri desteği, organik üretim desteği, imha
desteği, ürün işleme desteği, gerektiğinde bazı girdi destekleri ile tarım
havzaları destekleri ve benzer konularda destekleme araçları
kullanılabilir. Bu destekleme araçları her yıl Kurulun teklifi üzerine
Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.
Tarımsal desteklemelerin uygulama
esasları
MADDE 20 –
Destekleme ödemelerinde uyulması gereken esaslar
şunlardır:
a) Destekleme ödemeleri; bölge, işletme, arazi, ürün, tarım
sistemi, sözleşmeli üretim, ıslah ve çevre gibi konulardaki öncelikler ve
tercihler ışığında farklı miktarlarda yapılabilir.
b) Bir tarımsal işletmenin alabileceği azamî toplam destekleme
miktarı, yıllık olarak belirlenebilir.
c) Destekler, üretici örgütleri aracılığı ile de
ödenebilir.
ç) Desteklenecek ürünlerin ve destekleme ödeme miktarının
belirlenmesinde kalite, standart ve sağlık kriterleri dikkate alınır.
d) Üreticilere yapılacak her türlü destekleme ödemelerinde, entegre
idare ve kontrol sistemi kullanılır.
e) Çiftlik muhasebe veri ağı kayıtlarına ait bilgiler kontrol ve
istatistikî amaçlı olarak kullanılabilir, ancak
ifşa edilemez. Bu hükme uymayanlar için genel hükümler çerçevesinde cezaî
işlem yapılır.
Tarımsal desteklemelerin finansmanı
MADDE 21 –
Tarımsal destekleme programlarının finansmanı, bütçe kaynaklarından ve dış kaynaklardan sağlanır. Bütçeden
ayrılacak kaynak, gayrisafi millî hasılanın
yüzde birinden az olamaz.
Salgın ve bulaşıcı hastalıklardan korunma
MADDE 22 –
Salgın ve bulaşıcı hastalıklardan korunmak, ülkeye bulaşması durumunda
yayılmasını önlemek amacıyla, riskli alanlarda, Bakanlığın teklifi ve
Bakanlar Kurulunun onayı ile tarımsal faaliyetlerle ilgili gerekli
önlemler alınır.
Haksız ödemelerin geri alınması ve hak
mahrumiyeti
MADDE 23 –
Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate
alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte geri alınır. Haksız ödemenin
yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve
tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu
tutulurlar.
Bu Kanunla belirlenen destekleme ödemelerinden, idarî hata sonucu
düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı
tespit edilen üreticiler, beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmazlar.
Yönetmelikler
MADDE 24 –
Bu Kanunun uygulanması ile ilgili esas ve usûlleri belirleyen
yönetmelikler, bu Kanunun yürürlüğe girmesini müteakip bir yıl içerisinde
yürürlüğe konulur.
Saklı hükümler
GEÇİCİ MADDE 1 –
Doğrudan gelir desteğinin 2005 yılı uygulaması ve ödemeleri, 2005 yılında
yürürlükte olan mevzuat hükümlerine göre, aşağıda belirtilen esaslar
çerçevesinde yürütülür:
a) Bitkisel üretim faaliyetlerinde bulunan tüzel kişiliği haiz
üretici ve çiftçilerle, başvuru tarihi itibarıyla onsekiz yaşını doldurmuş ve/veya ergin gerçek kişi
çiftçilere, cari yılda üretim yapmaları ve bu üretimlerine ilişkin gerekli
bilgileri Bakanlığa beyan ederek, çiftçi kayıt sistemine dahil olmaları
şartıyla, doğrudan gelir desteği ödemeleri yapılır. Bitkisel üretim
faaliyetlerinde bulunan, ancak çiftçi kayıt sisteminde yer almayan üretici
ve çiftçiler, doğrudan gelir desteği ödemesinden
yararlandırılmazlar.
b) Çiftçi kayıt sisteminde yer alan bilgiler, çiftçilerin kendi
beyanlarına dayanır ve Bakanlığın gerekli tespitlerinden sonra kesinleşir.
Doğrudan gelir desteği ödemesinden yararlanmak isteyen çiftçiler, süresi
içinde tarım arazilerinin bulunduğu yerdeki tarım ilçe müdürlüklerine,
merkez ilçe ise tarım il müdürlüklerine başvurur.
c) Bakanlık önce, kayıtlı çiftçilerin işlediği tarım arazisi
miktarlarını kesinleştirir. Her bir çiftçi için ödenecek miktar, o
çiftçinin işlediği arazi miktarı ile uygulama tebliğinde belirlenen birim
ödeme miktarının çarpımı ile hesaplanır. Ödemeye esas arazi büyüklükleri
ve miktarı uygulama tebliğlerinde belirlenir.
d) Ödemeler, il ve ilçelerin sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyeleri dikkate alınarak
yapılan sıralamaya göre, sosyo-ekonomik
gelişmişlik seviyesi düşük olan il ve ilçelerden başlanarak yapılır.
Ancak, doğal afetlere maruz kalan çiftçilere, söz konusu sıralamaya
bakılmaksızın öncelik verilebilir.
Çiftçi kayıt sisteminin esas alınması
GEÇİCİ MADDE 2 –
Entegre idare ve kontrol sistemi oluşturuluncaya kadar üreticilere
yapılacak bitkisel üretimle ilgili destekleme ödemelerinde çiftçi kayıt
sistemi esas alınır.
Yürürlük
MADDE 25 –
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26 –
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 24/4/2006 |